Kinderen gaan met het geloof aan de slag

‘In kinderwerkmethodes is weinig aandacht voor het Joodse volk en voor de benadering van de Bijbel vanuit het Hebreeuwse denken’, stelt Ronald Blonk van kinderwerkorganisatie ‘Er op uit!’, die daarom een nieuwe kinderwerkmethode ontwikkelde.

Wat doet ‘Er op uit!’ wat andere kinderwerkmethodes niet doen?


Ronald Blonk: “De kinderen ontdekken het geloof door dingen die de Bijbel aanreikt direct in praktijk te brengen. De kinderen vieren bijvoorbeeld alle feesten van God, door zelf de groenten daarvoor te verbouwen in de moestuin en het met elkaar klaar te maken tot een feestmaal. Een ander voorbeeld is dat ze onderwijs krijgen over het Joodse volk, toen en nu en de Messiaanse gelovigen. Door naar het Joods Historisch Museum in Amsterdam te gaan realiseren ze zich dat dit volk echt bestaat. Ook kunnen ze sparen voor kinderen van Messiaanse gemeenten, oftewel Joodse of Arabische broertjes en zusjes. Dit is wat wij noemen een Hebreeuwse benadering van het geloof.”

Waarom besteden jullie veel aandacht aan het Joodse volk?

“God heeft een bijzondere relatie met het Joodse volk en het land Israël. Jezus was allereerst gekomen voor Zijn eigen volk en nog steeds gaat Zijn hart naar hen uit. Het plan met de wereld is pas af als zij het Evangelie zullen aannemen. De kerk zal daarin ook een rol spelen. Wij willen de kinderen daarvan een bewust onderdeel maken.”


Besteden jullie wel aandacht aan het Nieuwe Testament?

“We nemen de kinderen mee op reis door de hele Bijbel en laten zien dat het één geheel is. We beginnen bijvoorbeeld met tien lessen over Genesis 1 tot en met 5, waarin het hele Evangelie al aanwezig is. God de Vader, de beloofde Zoon en de Geest die leven geeft, zij geven hun plan met de wereld en mensheid niet op. Bij de verhalen uit het Oude Testament kijken de kinderen vooruit naar Jezus en de Heilige Geest. Bij behandeling van het Nieuwe Testament ontdekken ze hoe de Here Jezus het Oude Testament vervulde en wat de rol van Heilige Geest is. Er is evenwichtig aandacht voor alle drie de personen van God.”

Dat klinkt allemaal heel diepgaand en saai voor jonge kinderen?

“De Hebreeuwse manier van leren heeft ons er toe aangezet om zoveel mogelijk gebruik te maken van spel en het aanspreken van het creatieve vermogen van de kinderen. De kinderen leren letterlijk en figuurlijk spelenderwijs.

Een ander uniek onderdeel van de methode is de ‘moestuinlessen’. Die lessen bieden de mogelijkheid om invulling te geven aan verschillende aspecten van het geloof, zoals: met zorg omgaan met de schepping, omzien naar de medemens door groenten uit te delen, de agrarische gelijkenissen uit de Bijbel beter leren begrijpen en het vieren van de christelijke feesten als oogstfeesten. Voor veel kinderen is het tuinier-element een favoriet les-onderdeel.”

Hoe werkt zo’n vertaling van moestuin naar de Bijbel?

“Op de website van Er op uit! hebben we een voorbeeld uitgewerkt aan de hand van een suikererwt. Samen met je kinderen kun je wekenlang het zaai, groei en oogstproces volgen en er geestelijke lessen uit leren.” Zie: kinderwerkeropuit.nl/nieuws/suikererwt

Nieuwsgierig naar deze Bijbelse lesmethode voor kinderen van groep 3 tot en met 8? Ga naar de website www.kinderwerkeropuit.nl en nodig Er op uit! uit voor een presentatie en ontvang een druivenstruik. Meer info: Ronald Blonk, 06-48 12 70 82, ronald@kinderwerkeropuit.nl

Er op uit! heeft het kinderwerkmateriaal bij de TEAR 40-dagenkalender ontwikkeld.


Terug naar: Samenwerking 'Er op uit!'